Jak często wymieniać olej silnikowy w samochodzie?

Wymiana oleju silnikowego to niezwykle ważna czynność, rzutująca na prawidłowe funkcjonowanie samochodu. Ze względów ekologicznych, niektórzy producenci silników zmuszeni byli wydłużyć ten okres. Co ile zatem należy dokonywać wymiany oleju w samochodzie, by nie doprowadzić do awarii jednostki napędowej? Sprawdź sam!

Jak często zmieniać olej w silniku?

Jeszcze kilkanaście lat temu mechanicy nie mieli żadnych wątpliwości. Standardowo wymiana oleju w silniku pojazdu następowała w większości przypadkach co 10-15 tysięcy kilometrów. Z czasem jednak czas ten zaczął być wydłużany nawet do 30 tysięcy kilometrów, dzięki tzw. olejom Long Life. Stało się to głównie ze względu na wprowadzenie przez producentów samochodów wydłużonego okresu międzyprzeglądowego. Współczesne samochody osobowe są przystosowane do dłuższego odcinka czasu pomiędzy wymianami oleju. Nie mniej jednak, praktyka pokazuje, że 20 tys. kilometrów to często już za dużo. Silnik, którego poziom eksploatacyjny jest w miarę możliwości niewielki i z reguły jest wykorzystywany na dłuższych trasach powinien mieć wymieniany olej co 15-20 tys. km. W autach, które poruszają się natomiast na krótkich dystansach, przebieg warto skrócić do 10-15 tys. km. To samo tyczy się samochodów, których eksploatacja jest intensywna, szczególnie tych sportowych i terenowych. W tym przypadku należy wymienić olej najpóźniej co 10 tys. km. Bez względu na przebieg, mimo wszystko, wymiana oleju w samochodzie powinna następować raz do roku. Trzymanie się tej reguły i regularna wymiana oleju zwiększa jego żywotność.

Przeczytaj także: Czym jest napęd hybrydowy plug-in?

 Co jeszcze wpływa na częstotliwość wymiany oleju?

  • trudne warunki jazdy,
  • wysoki stopień zapylenia,
  • styl jazdy miejska,
  • rozwiązania zmniejszające emisję spalin, jak np. filtry cząstek stałych DPF stosowane w autach z silnikami Diesla,
  • w przypadku instalacji LPG warto wymieniać olej silnikowy przynajmniej co 10 tys. km przebiegu.

Jaki jest skład i rola oleju silnikowego?

Każdy olej silnikowy składa się z mieszaniny oleju bazowego i dodatków uszlachetniających, które wpływają na jakość oleju. Baza jest zwykle mieszanką kilku różnych składników, a jej rodzaj decyduje o tym, czy jest to: olej mineralny, olej półsyntetyczny czy olej syntetyczny. Dodatki uszlachetniające mają natomiast za zadanie poprawić parametry, np. ustabilizować lepkość oleju bazowego w dłuższym czasie lub zadbać o jego konkretne funkcje przykładowo zmywanie osadów.

Wysokiej klasy, dobry olej silnikowy ma za zadanie spełniać następujące funkcje:

– smarowanie współpracujących części,

– chłodzenie, poprzez odbieranie ciepła z najbardziej obciążonych podzespołów,

– uszczelnianie wzajemnie poruszających się elementów,

– oczyszczanie silnika i kierowanie osadów do filtra oleju,

– ochronę antykorozyjną.

Jaki wybrać olej silnikowy?

Każdy producent w instrukcji samochodu określa jego specyfikację oraz przebieg, po jakim należy wymieniać olej. Jest to najważniejsze kryterium przy wyborze oleju silnikowego. Zdarza się, że producenci aut zalecają stosowanie olejów określonych firm, bądź olejów z własnym logo. Podają też, jaka ilość oleju jest niezbędna do wymiany.

Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego?

1. Zaparkuj samochód na równym podłożu i zaczekaj ok. 10 minut, w celu ścieknięcia oleju z powrotem do miski olejowej.

2. Otwórz maskę i poszukaj bagnetu do pomiaru stanu oleju. Zwykle jest on dobrze widoczny i łatwo go dosięgnąć.

3. Wyciągnij bagnet i wytrzyj jego końcówkę szmatką lub papierowym ręcznikiem. Wkładając go z powrotem, upewnij się, że wszedł do końca. Kolejno wyjmij go od razu i ustaw w pozycji poziomej.

4. Przy końcu bagnetu widnieją dwie linie. Przy idealnych warunkach poziom oleju powinien sięgać lub znajdować się blisko najwyższej linii, miejsce ponad dolną linią jest również akceptowalne.

Jeśli poziom oleju jest bliski lub niższy od minimalnego oznaczenia, zdecydowanie trzeba natychmiast uzupełnić jego stan. Jeśli poziom znajduje się pośrodku, dolanie oleju jest zalecane, tak aby uzyskać maksymalny stan, a tym samym zapewnić silnikowi najlepszą ochronę.

Konsekwencje jazdy na zużytym oleju silnikowym

Stary olej traci swoje właściwości smarne i lepkość. Dodatkowo gromadzi się w nim sadza. Poruszanie się autem ze zużytym olejem grozi awarią napędu rozrządu, usterką łożyskowania turbosprężarki oraz zatarciem wału karbowego lub tłoków. Koszt naprawy wszystkich awarii może dochodzić nawet do kilku tysięcy złotych, zatem niezmiernie ważne jest wymieniać olej w samochodzie na czas, skracając interwały wedle zaleceń.

O jakie inne płyny i oleje warto dbać w swoim samochodzie?

Olej silnikowy to nie jedyny, o którego regularnej kontroli trzeba pamiętać. W naszych autach znajduje się również:

  • Olej w skrzyni biegów – świeży olej wlewamy wraz z wymianą filtru oleju. Zmiana następuje zgodnie z terminami podanymi w instrukcji obsługi pojazdu. 
  • Płyn hamulcowy – należy wymieniać go co dwa lata.
  • Płyn chłodniczy – wymiana następuje, gdy temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka.
  • Płyn wspomagania kierownicy – w zależności od pojazdu powinno się go wymieniać co kilka lat lub tylko dolewać. 
  • Płyn do spryskiwaczy – wyróżniamy dwa rodzaje: zimowy i letni. Wymieniany jest wedle potrzeby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *